
 

 

Broadcasting Decision CRTC 2018-39 
PDF version 

Ottawa, 31 January 2018 

Complaint regarding The Weather Network/Météomédia’s use of 
the term “30 Days” 

The Commission finds that there is no evidence of harm requiring regulatory intervention 
with respect to The Weather Network/MétéoMédia’s use of the term “30 Days” in 
weather segments. 

Background 

1. In April 2017, The Weather Network/MétéoMédia broadcast weather information 
described on screen as depicting a period of 30 days. A viewer complained that the 
featured temperature graphs displayed dates for only 27 or 28 days depending on the 
feed.  

2. On 12 October 2017, the Canadian Broadcast Standards Council (CBSC) issued a 
decision1 regarding the complaint relating to the above-noted broadcasts. 

3. On 21 October 2017, the complainant asked that the Commission review CBSC’s 
decision. 

The broadcasts 

4. On 13 April 2017, The Weather Network displayed weather information for 
different cities in British Columbia, including an hourly forecast, a 7-day forecast 
and a 14-day forecast. One segment, labeled “Vancouver 30 Days,” featured a 
temperature graph. On the high definition (HD) channel, the graph displayed dates 
starting on 9 April and ending on 6 May, for a total of 28 days. A similar graph on 
the standard definition (SD) channel displayed 27 days.  

5. A similar segment was broadcast on MétéoMédia for Québec. Again, only 28 days 
were displayed on the HD channel and 27 on the SD channel.  

The complaint and the licensee’s reply 

6. An individual complained that The Weather Network/MétéoMédia was misleading 
viewers by using “30 Days” to describe certain weather forecasts when in fact it was 
only showing 27 or 28 days, depending on the channel. 

                                                 
1 Decision 16/17-1869 & -1872 



7. Pelmorex Weather Networks (Television) Inc. (Pelmorex), licensee of The Weather 
Network/MétéoMédia, explained in its reply to the complainant that technical 
limitations prevented it from displaying 30 days. It agreed that the graph title was 
misleading and committed to changing it. Pelmorex informed the CBSC at a later 
date that it had changed the title to “Next 4 weeks.” 

8. The complainant filed a request for a ruling with the CBSC, arguing that further 
action may be required because the solution to the issue “should have been done 
when [the forecast] made its debut.” The complainant also requested a ruling on 
whether the broadcaster took too long to respond to the complaint. 

The CBSC decision 

9. The CBSC examined the complaint under provisions set out in the Canadian 
Association of Broadcasters’ Code of Ethics and the Radio Television Digital News 
Association of Canada Code of Journalistic Ethics. It concluded that the segments 
identified by the complainant did not breach either code. 

10. The CBSC stated that “inaccuracies that do not affect the overall purpose of the 
message will not amount to a code breach.” The CBSC considered that the 
complaint is “hair-splitting, and even verging on the frivolous.” The CBSC 
recognized that The Weather Network/MétéoMédia clearly showed the dates on the 
bottom of the screen, and therefore “it is unlikely that a viewer would somehow be 
misled.” The CBSC noted that the broadcaster has since modified the title of the 
segment. Finally, the CBSC considered that “the broadcaster fulfilled its obligations 
of responsiveness and nothing further is required in this regard in this instance.”  

Commission’s analysis and decision 

11. Section 5(1)(d) of the Television Broadcasting Regulations, 1987 prohibits licensees 
from broadcasting false or misleading news. In Proposed amendments to the 
Commission’s false or misleading news provisions, Broadcasting Regulatory Policy 
CRTC 2011-308, 11 May 2011, the Commission stated that given the protections 
afforded by section 2(b) of the Canadian Charter of Rights and Freedoms and the 
objectives set out in the Broadcasting Act, the breach of these provisions must be 
flagrant for the Commission to take action on a complaint. The Commission does 
not consider it to be the case in this instance, particularly since the inclusion of 
specific dates suggests that Pelmorex was not trying to mislead viewers or broadcast 
false news. 

12. While Pelmorex did give a late reply to the complainant, this was corrected as soon 
as the complainant brought it up. Therefore, no further action is required from the 
broadcaster in this regard.  

13. In light of the above, the Commission finds that there is no evidence of harm 
requiring regulatory intervention with respect to The Weather 
Network/MétéoMédia. Further, the Commission is satisfied with the broadcaster’s 
actions to remedy the situation. 

Secretary General 


	Broadcasting Decision CRTC 2018-39
	Background
	The broadcasts
	The complaint and the licensee’s reply
	The CBSC decision
	Commission’s analysis and decision


