
 

 Broadcasting Regulatory Policy CRTC 2009-725 
 

 Ottawa, 26 November 2009 
 

 Addition of Al Jazeera English to the lists of eligible satellite services for 
distribution on a digital basis 
 

 The Commission approves a request to add Al Jazeera English (AJE) to the lists of 
eligible satellite services for distribution on a digital basis and amends the lists of 
eligible satellite services accordingly. The revised lists are available on the 
Commission’s website at www.crtc.gc.ca under “Broadcasting Sector.” 
 

 AJE is a 24-hour-a-day, seven-day-a-week English-language international news service 
currently available in over 100 countries and via the Internet. The Commission notes the 
substantial support for the addition of AJE to the digital lists and considers that AJE will 
expand the diversity of editorial points of view in the Canadian broadcasting system. 
Further, despite concerns expressed by certain parties, there is nothing on the record of 
the current proceeding that leads the Commission to conclude that AJE would violate 
Canadian regulations, such as those regarding abusive comment. 
 

 A dissenting opinion by Commissioner Marc Patrone is attached. 
 

 Introduction 
 

1.  The Commission received a request dated 27 February 2009 from Ethnic Channels 
Group Limited (ECGL) for the addition of Al Jazeera English (AJE), a non-Canadian, 
English-language satellite service originating in Qatar, to the lists of eligible satellite 
services for distribution on a digital basis (the digital lists).  
 

2.  ECGL described the service as a 24-hour-a-day, seven-day-a-week English-language 
international news service. It is currently available in over 100 countries and via the 
Internet. 
 

3.  The Commission set out its general approach to the addition of English- and French-
language non-Canadian services in Public Notice 2000-173. This approach generally 
precludes the addition of new non-Canadian satellite services if the Commission 
determines them to be either totally or partially competitive with Canadian specialty or 
pay television services. 
 

4.  In Broadcasting Public Notice 2008-100, the Commission reaffirmed its overall approach 
to authorizing non-Canadian English- or French-language services. However, in regard 
to non-Canadian news services, the Commission determined that a more open-entry 
approach would be consistent with the importance that it places on a diversity of editorial 
points of view. Accordingly, the Commission stated that, “absent clear evidence, as 
determined by the Commission, that a non-Canadian news service would violate 
Canadian regulations, such as those regarding abusive comment, the Commission will be 
predisposed to authorize non-Canadian news services for distribution in Canada.” 

 

http://www.crtc.gc.ca/eng/publications/satlist.htm
http://www.crtc.gc.ca/eng/publications/satlist.htm


 
5.  The Commission issued Broadcasting Notice of Consultation 2009-254, calling for 

comments on the proposed addition of AJE. Consistent with the new approach for 
non-Canadian news services set out in Broadcasting Public Notice 2008-100, the 
Commission asked parties submitting that AJE should not be authorized for distribution 
in Canada as it would violate Canadians regulations to provide detailed support for their 
position. It added that such support might consist, for example, of transcripts or tapes of 
actual programs aired on AJE, along with details as to the date or dates on which they 
aired. 
 

 Comments received 
 

6.  The Commission received a large number of comments addressing the request to add 
AJE to the digital lists. Over 2600 parties filed comments in support of the request, 
approximately 40 parties filed comments in opposition, and 7 offered general comments. 
 

7.  Among the many individuals and organizations who filed supporting comments were the 
National Council on Canada-Arab Relations, Canadians for Justice and Peace in the 
Middle East, the Canadian Arab Federation, the Arab Canadian Lawyers Association, 
Independent Jewish Voices, the British Columbia Civil Liberties Association, the Arab 
Canadian Association of the Atlantic Provinces, Canadian Journalists for Free 
Expression, the Canada Palestine Support Network, the Service Employees International 
Union, Member of Parliament for Ottawa Centre Paul Dewar, Member of Parliament for 
Toronto-Danforth Jack Layton, Member of Parliament for Burnaby-New Westminster 
Peter Julian, Member of Parliament for Vancouver East Libby Davies, Senator Marcel 
Prud’homme and Senator Hugh D. Segal.  
 

8.  In general, the supporting comments argued that the Commission should approve the 
request given:  
 

• the overall high quality of programming on AJE; 
• the impressive international coverage that AJE provides; and 
• the benefits to the Canadian broadcasting system that would result through 

increased programming diversity and provision of different perspectives on world 
issues. 

 
9.  The opposing comments, all submitted by individuals, were in general concerned that: 

 
• AJE would violate Canadian regulations such as those prohibiting the broadcast 

of abusive comment; 
• AJE’s reporting is unbalanced; and 
• AJE is incompatible with Canadian values. 

 
10.  Some parties, including the Canadian Jewish Congress (CJC), B’nai Brith Canada, and 

Honest Reporting Canada (HRC), offered comments about the proposed addition of AJE 
to the digital lists but did not support or oppose the request. B’nai Brith Canada stated 
that it had been successful in negotiating with the managing director of AJE the launch 



of a consultative committee that would allow the Canadian Jewish community as 
represented by B’nai Brith Canada and the CJC to provide input concerning the content 
of the AJE broadcasts in Canada. Therefore, although it remains concerned and vigilant, 
B’nai Brith Canada did not oppose the addition of AJE to the lists. 
 

11.  The CJC stated that, while it does not oppose the addition of AJE to the lists, it is still 
concerned about the service. CJC argued that the Commission should ensure that 1) AJE 
avoids conveying any Holocaust denial or other form of anti-Semitic statement, 2) AJE 
remains truly independent from its Arabic-language counterpart, 3) there is a “firewall” 
between the Qatari government and AJE, and 4) the CJC be invited to participate in a 
consultative committee. 
 

12.  HRC argued that, on different occasions in the past, AJE’s reporting has proven to be 
unfair, inaccurate and unbalanced. HRC provided two examples of AJE reports that it felt 
did not comply with Canadian journalistic standards and practices. The first is an AJE 
report aired on CBC Newsworld on 6 January 2009 concerning complaints from the 
International Committee of the Red Cross and the United Nations that some of their 
workers on the Gaza strip were being wounded and killed. During the report, the AJE 
correspondent stated that United Nations workers had “obviously been targeted” by the 
Israelis. HRC noted that, after a complaint from HRC, the CBC’s ombudsman noted that 
this AJE report “did not meet the standards of accuracy and fairness within the CBC’s 
Journalistic Standards and Practices.”1  
 

13.  The second example provided by HRC is a 2007 CBC Around The World broadcast of 
an AJE report during which Palestinian prisoners were described as “widely respected 
fighters against the occupation.” HRC argued that this characterization left the 
impression that these prisoners were political prisoners, whereas many of them were 
jailed for conducting terror attacks. HRC concluded that, in the event the Commission 
authorizes the distribution of AJE, it should at the least implement the same strict 
provisions for the distribution of AJE that were implemented for Al Jazeera Arabic 
(AJA) in 2004.  
 

14.  One individual also argued that AJE regularly presents biased or unbalanced reporting 
and submitted four clips from programs aired on AJE to support this view. Two of the 
clips presented interviews with Israeli officials, and the individual who submitted the 
comment argued that the interviewer had openly accused his guests of causing the death 
of innocent people. The two other clips were of AJE reports that the person submitting 
the comment described as biased because they presented only one side of the story and 
did not raise questions about Hamas’ actions in Gaza. 
 

                                                 
1 HRC provided a copy of the CBC ombudsman’s letter to HRC in response to its complaint about the AJE report. 



 Reply from the sponsor 
 

15.  In reply, ECGL argued that the public process provided no evidence that the 
programming of AJE would violate any Canadian regulations and that, since the 
Commission has already announced its predisposition to authorize non-Canadian news 
services, AJE should be added to the digital lists. ECGL also stated that the wide support 
received from many Canadians indicates that AJE would bring a valued new perspective 
to the Canadian broadcasting system. ECGL also confirmed that AJE had agreed to 
consult with representatives of the leading Jewish community organizations at least twice 
in the year following the launch of AJE in Canada. 
 

16.  ECGL stated that AJE’s exemplary track record was evidence that AJE would not 
convey anti-Semitic content and that the Qatari government would not interfere with the 
content of the service. In response to the CJC’s concerns, ECGL stated that AJE and 
AJA were distinct services and submitted that it would be inappropriate to consider 
AJA’s broadcast record in order to assess the request to add AJE to the lists, even if they 
share a common owner. 
 

17.  ECGL stated that AJE’s Code of Ethics, which includes journalistic values of honesty, 
fairness, balance, independence and credibility, was taken very seriously by AJE’s 
reporters and management. ECGL also argued that AJE’s willingness to meet with 
members of the Canadian Jewish community demonstrates AJE’s good faith and the 
importance it places on communication.  
 

18.  Finally, ECGL argued that the two examples provided by HRC to sustain allegations of 
unbalanced reporting were flawed or incorrect. The first report cited by HRC, during 
which an AJE correspondent stated that United Nations workers had “obviously been 
targeted” by the Israelis, was verifiable, accurate, fair and reasonable, according to 
ECGL. ECGL stated that the same news was reported by other reputable news 
organizations, such as the Jerusalem Post, the New York Times and the Sydney Morning 
Herald. ECGL argued that the CBC Ombudsman’s judgment in this case was wrong, 
since he failed to consult all sides (i.e., AJE was not consulted) before issuing his 
decision, which is contrary to the CBC’s usual practice.  
 

19.  ECGL stated that the reporter was misquoted in the second example provided by HRC. 
In its comment HRC stated that the report referred to prisoners as “widely respected 
fighters against the occupation.” ECGL argued that the report actually said that the men 
were “widely respected as fighters against the occupation.” It is ECGL’s view that the 
omission of the word as distorted the meaning of the report, since the reporter described 
the men as respected among the Palestinians, which was essential to understanding why 
Palestinians were so upset over the men’s deaths. 
 



 Commission’s analysis and determination 
 

20.  As noted above, in Broadcasting Public Notice 2008-100, the Commission stated that: 
 

absent clear evidence, as determined by the Commission, that a non-Canadian 
news service would violate Canadian regulations, such as those regarding abusive 
comment, the Commission will be predisposed to authorize non-Canadian news 
services for distribution in Canada. 

 
21.  In Broadcasting Notice of Consultation 2009-254, the Commission referred to this more 

open-entry approach, reiterating that it considers such an approach to be consistent with 
the objective of ensuring a diversity of editorial points of view in the Canadian 
broadcasting system. The Commission stated that parties wishing to submit that AJE 
should not be authorized for distribution in Canada should provide detailed support for 
their position.  
 

22.  Having considered the record of the proceeding, the Commission is satisfied that AJE 
should be authorized for distribution in Canada. The Commission notes that, while some 
parties raised concerns about the possible broadcast of abusive comment on the service, 
these allegations were not substantiated by evidence such as transcripts or tapes, as 
mentioned in Broadcasting Notice of Consultation 2009-254. Accordingly, there is 
nothing on the record of the current proceeding to lead the Commission to conclude that 
there is a serious risk that abusive comment will be broadcast on AJE. The Commission 
notes, however, that it has the power to remove AJE or any other non-Canadian service 
from the digital lists if, after an appropriate process, it is found to have broadcast abusive 
comment. 
 

23.  As to HRC’s argument that AJE did not comply with Canadian journalistic standards and 
practices, and that the Commission should therefore implement the same strict provisions 
for the distribution of AJE as were implemented for AJA,2 the Commission notes that the 
conditions imposed with respect to the distribution of AJA were warranted by incidents 
of abusive comment aired on AJA, as substantiated on the record of the proceeding to 
consider the distribution of the service in Canada.   
 

24.  With regard to submissions that AJE’s reporting is unbalanced, the Commission notes 
that, in two of the four clips described above, Israeli officials were given the opportunity 
to present their points of view on AJE. More generally, the Commission notes that 
balanced reporting would require a service to offer different points of view over a 
reasonable period of time, rather than having to present every point of view within one 
report or one program.3 Hence, evidence of six reports (i.e., the four clips plus the two 
reports cited by HRC) that were aired between October 2007 and May 2009 is 
insufficient to permit the Commission to conclude that AJE’s reporting as a whole is 
unbalanced.  

                                                 
2 See Broadcasting Public Notice 2004-51. 
3 Of course, the balance requirement can also be satisfied if an individual report or program is balanced. 



 
25.  The Commission further considers that the willingness expressed by the management of 

AJE to consult with Canadian Jewish organizations in the year following the launch of 
AJE in Canada concerning its programming is an indication of its commitment to 
provide balanced coverage and a variety of points of view.  
 

26.  As to AJE’s potential contribution to a diversity of editorial viewpoints in the Canadian 
broadcasting system, the Commission notes the substantial support for the addition of the 
service and the many positive comments received as to the quality of the service.  
 

27.  Accordingly, the Commission approves the request to add Al Jazeera English to the lists 
of eligible satellite services for distribution on a digital basis and amends the lists of 
eligible satellite services accordingly. The revised lists are available on the 
Commission’s website at www.crtc.gc.ca under “Broadcasting Sector” and are available 
in hard copy on request. 
 

 Secretary General 
 

 Related documents 
 

 • Call for comments on the proposed addition of Al Jazeera English to the lists of 
eligible satellite services for distribution on a digital basis, Broadcasting Notice 
of Consultation CRTC 2009-254, 7 May 2009 

 
 • Regulatory frameworks for broadcasting distribution undertakings and 

discretionary programming services – Regulatory policy, Broadcasting Public 
Notice CRTC 2008-100, 30 October 2008 
 

 • Requests of add Al Jazeera to the lists of eligible satellite services for distribution 
on a digital basis, Broadcasting Public Notice CRTC 2004-51, 15 July 2004 

 
 • Call for proposals to amend the lists of eligible satellite services through the 

inclusion of additional non-Canadian services eligible for distribution on a 
digital basis only, Public Notice CRTC 2000-173, 14 December 2000 

 
 
 
 
 
 
 
 

  
This document is available in alternative format upon request, and may also be examined 
in PDF format or in HTML at the following Internet site: http://www.crtc.gc.ca. 

 

http://www.crtc.gc.ca/eng/publications/satlist.htm
http://www.crtc.gc.ca/eng/publications/satlist.htm
http://www.crtc.gc.ca/archive/eng/Notices/2000/PB2000-173.htm


 

 

                                                

 Dissenting opinion by Commissioner Marc Patrone 
 

 In approving the addition of the Arabic-language news and public affairs service 
Al Jazeera to the list of eligible satellite services in Broadcasting Public Notice 2004-51, 
the Commission imposed ‘monitoring’ conditions considered onerous enough that 
broadcasting distribution undertakings have, to this day, declined to distribute the 
service. Some who intervened in that proceeding produced numerous examples of hateful 
language aired on Al Jazeera. Those references remain part of the record of that 
proceeding. Based in part on that evidence, the Commission justified its decision to 
impose strict conditions on the Arabic-language service in the following paragraph: 
 

 In the Commission’s view, the objective of its abusive comment regulation 
justifies limiting the right to freedom of expression. The harms flowing from 
abusive comment threaten the values of equality and multiculturalism, values 
enshrined in Canadian broadcasting policy objectives and in sections 15 and 27 of 
the Charter. 

 
 Given the original stark appraisal of Al Jazeera Arabic (AJA) in 2004, one might have 

expected this most recent application by the same network’s English-language service 
would have been subject to the most rigorous examination possible—one which included 
a reconsideration of the entire network’s journalism policies. Regretfully, this hasn’t 
been the case. While some of the interveners argued that the Commission should 
consider AJA’s broadcasting record, my colleagues, consistent with the Commission’s 
usual approach, chose not to do so. The consequence of this decision, in my opinion, is 
that it did not allow for the kind of comprehensive investigation of Al Jazeera’s entire 
record that I believe was warranted.  
 

 Normally I would consider an approach of considering foreign services independently of 
any other regardless of common ownership to be a sound one. The merits of one service 
may differ greatly from another owned by the same group or entity. But in my view, 
issues fundamental to Canadian values, in this case the potential use of our broadcast 
system to spread ethnic or religious hatred, are too important to submit strictly to current 
regulatory convention. 
 

 If, as I believe is the case, the approach adopted by my colleagues leaves us vulnerable to 
“harms flowing from abusive comment (which) threaten the values of equality and 
multiculturalism,”4 then such an approach fails the regulator in terms of its capacity to 
consider broader questions in play. I believe that’s the case in this particular decision, 
hence my decision to offer this dissenting opinion. 
  

 
4 Broadcasting Public Notice 2004-51, paragraph 62 



ii 

 Even if one were to consider the English-language service independently, there has been 
evidence presented of editorial ‘biases’ that would not be tolerated for long were they 
produced by a domestic broadcaster. One intervener, Honest Reporting Canada, pointed 
out that Al Jazeera English’s (AJE’s) reporting was, on different occasions, unbalanced, 
unfair, and inaccurate. 
 

 In one AJE story aired on CBC, an AJE correspondent stated that United Nations (UN) 
workers had ‘obviously been targeted’ by Israelis. A subsequent investigation by the 
CBC Ombudsman found the story “did not meet the standards of accuracy and fairness 
within the CBC’s Journalistic Standards and Practices”—a fairly damning indictment 
which did little to sway the Commission’s decision in this case. Al Jazeera’s Canadian 
promoters Ethnic Channels Group Limited (ECGL) disagreed with the CBC’s finding 
saying the statement in question about UN workers was “verifiable, accurate, fair and 
reasonable.” 
 

 I would ask that if it was ‘verifiable’, than why include the word ‘obviously’ in the 
reporter’s copy? If it was a ‘fact’ that UN workers had been ‘targeted by Israelis’ then 
why not simply report it as a ‘fact’? I would suggest that the reason it was not reported as 
a fact was because the reporter was either unable or unwilling to attribute the information 
to any ‘verifiable’ or ‘official’ source. What was ‘obvious’ to the reporter was clearly 
just an interpretation on his/her part, hence the need to bolster the observation that Israel 
targeted UN workers by using the word ‘obviously.’ To whom was this obvious? I would 
suggest the reporter was simply expressing a firmly held opinion. Under certain 
circumstances, (e.g. live hits) ‘opinions’ or ‘impressions’ expressed by reporters are fine 
provided he/she makes clear it’s an ‘opinion’ or ‘impression’ and not a fact that should 
be deemed ‘obvious’ to anyone.  
 

 Despite this finding by the CBC Ombudsman, the Commission found this was not a 
compelling enough reason to dismiss the application or even to approve it subject to the 
distribution conditions set out for AJA in Broadcasting Public Notice 2004-51. Perhaps it 
wasn’t. I would argue, however, that in order to get a truer picture of whether the service 
has chronic issues of editorial bias, a much more thorough monitoring of it is necessary 
than what has been done up to now. 
 

 ECGL stated that AJE’s exemplary track record was evidence that the service would not 
convey anti-Semitic content and that the Qatari government would not interfere with the 
content of the service. They went on to state that AJE and AJA were distinct services and 
submitted that it would be inappropriate to consider AJA’s broadcast record in order to 
assess the request to add AJE to the list, even if they share a common owner. 
 

 That the applicant is urging the regulator to treat AJE’s ‘exemplary’ track record 
differently from that AJA is, to my way of thinking, an admission that there are 
underlying ‘bias’ issues with the Arabic service. Why else would they insist that the 
English-language service not be ‘tarred with the same brush’? And is ECGL really in a 
position to insist the Qatari government will maintain a ‘hands off policy’ as it applies to 
the English-language service? 



iii 

 
 In the absence of any enforceable powers to ‘regulate’ a foreign service, exactly what 

tools are at our disposal that might ensure ‘fair’ treatment? Yes, we can process 
‘complaints’ after the fact but note the arguments made on this point in paragraph 75 of 
Broadcasting Public Notice 2004-51: 
 

 The Commission is not persuaded that these mechanisms are either currently 
available or, that if they are, they would be effective to deal with abusive 
comment that may be broadcast on Al Jazeera. First, the Commission notes that 
the prohibition on abusive comment contained in section 8(1)(b) of the 
Regulations applies only to programming that a distribution undertaking 
originates and, therefore, would not apply to the Al Jazeera service. Second, 
membership in the CBSC is not open to non-Canadian broadcasters. Third, the 
Commission is doubtful that hate and defamation laws would be effective to deal 
with Al Jazeera programming distributed in Canada. Finally, delisting would be 
disruptive to subscribers and is too blunt an instrument to be relied upon as the 
primary method to deal with concerns about a potentially small portion of the 
programming. 
 

 I find the whole view of ECGL that a ‘linguistic firewall’ exists between the two services 
unrealistic to say the least. The sharing of resources, be they ‘video’ story ideas, tips, 
scripts, ‘live hits’ or otherwise, between services operated by one ownership group is 
standard operating practice wherever I’ve worked and I imagine they are no different at 
Al Jazeera. 
 

 The antecedent to the decision to approve the AJE application can be found in 
Broadcasting Public Notice 2008-100 wherein the Commission determined that a more 
or less ‘open-entry approach’ should be applied in authorizing non-Canadian English- or 
French-language news services. In recommending AJE for approval, the Commission has 
reasoned that it is not reasonable to expect non-Canadian services to adhere to Canadian 
broadcasting codes of conduct governing journalistic practices. The Commission further 
reasoned that there was nothing on the record of the proceeding that would lead it to 
conclude that there was a serious risk that abusive comments will be broadcast on AJE, 
thereby implying that there may be some risk that AJE will broadcast abusive comments. 
It considered that such a risk is worth taking given the possible contributions that the said 
service might make to the Canadian broadcasting system in the form of increased 
diversity.  
 

 I respectfully disagree that any such ‘risk’ is worth taking. And while it is true that 
Canada cannot expect other countries to adhere to our standards of journalistic 
objectivity, I would argue it is incumbent on this country, through its regulator, to do 
what it can to encourage other jurisdictions to adopt such standards themselves rather 
than to lower our standards to accommodate foreign services. What we are in effect 
saying with this decision is that since it’s impractical to demand that others adopt our 
high standards, we will tolerate journalistic bias by others that we would not tolerate 
from services originating here.  



iv 

 
 This will only create a journalistic double standard in our news offerings that undermines 

our capacity to demand storytelling excellence from our domestic services thereby 
cheapening our overall broadcasting system. It’s also a missed opportunity to send a 
message internationally about levels of journalistic standards and codes that we consider 
important enough to demand from all news broadcasters who wish to operate in this 
country. Adding diversity is necessary, but not at any price. 
 

 It is worthy of note that foreign broadcasters are not required to become members of the 
Canadian Broadcast Standards Council. Perhaps it would be helpful if they were required 
to do so. 
 

 All this said, I’ve no doubt that Al Jazeera has many fine and capable journalists who 
would take great exception to the idea that their standards are not up to the level of 
Canada’s regulator. They no doubt take great pride in the work they do and are perfectly 
justified in doing so. I make no argument with their capabilities per se. I take exception 
rather to the rationale inherent in our decision—the suggestion that we should accept less 
in the way of journalistic ‘ethics’ in exchange for more diversity.  
 

 A further area of concern with the decision taken by my colleagues relates to ownership 
issues. More specifically, my concern relates to the fact that the issue of ownership did 
not form any part of my colleagues’ deliberations. However, this concern is by no means 
restricted to the application forming the basis of this decision. In weighing the merits of 
all foreign services, the regulator should be particularly sensitive to ‘state-owned’ or 
‘state-financed’ services originating from nations with radically different attitudes 
towards freedom of speech and democracy in general. Let’s not ignore the fact there are 
broadcasters financed by heads of state who have very strong views on controversial 
international issues. Such broadcast entities may have extreme views and thus be prone 
to paying lip service to issues of editorial fairness and ethical portrayals of groups by 
selectively applying them only where they feel they absolutely have to, not as a guiding 
principle. Such attitudes should render these services, regardless of language, anathema 
to Canada’s broadcast system. By not including any consideration of ownership as a 
criterion for entry by foreign services, the ‘open door’ policy introduced with 
Broadcasting Public Notice 2008-100 has few safeguards or ‘screens’ in place and hence 
offers little in the way of protections from such elements. 
 

 In processing the application of this English-language news service, I would suggest it 
should have taken place within the framework of a reconsideration of the conditions 
placed on the Arabic-language one. Canada’s regulator could re-examine Al Jazeera’s 
record as a ‘whole’ network since 2004. Any abuses in Arabic should be considered a 
stain on the record of the English-language service and vice versa. Again, the issue of 
‘abusive comment’ is important enough to warrant an exception in the way foreign 
services are considered for entry here in Canada. 
 



v 

 If, on further examination of both the Arabic- and English-language services, the CRTC 
were to find that only one of the two services met standards related to such matters, then 
both should be rejected on principle. Such a decision may have little impact in terms of 
affecting editorial policies in a foreign service but the message would nonetheless be 
clear. If on the other hand, the Arabic-language service were deemed to have ‘cleaned up 
its act’ since the 2004 decision, then perhaps both services could be approved without 
issue. 
 

 With this decision, we’re saying in effect that the English-language service can be trusted 
while the Arabic-language one can only be broadcast subject to 24/7 surveillance by the 
distributor in order to ensure it remains free of abusive comment. This differentiated 
treatment of the two services by the Commission could be challenged by some as 
discriminatory on linguistic grounds.   
 

 In summing up, I would impress upon my Commission colleagues that Canada has, 
through the judicious application of its internal regulatory policies, a responsibility 
beyond its own borders. It has the opportunity to be a global conscience on issues of 
freedom of speech and fair and equitable portrayals of all groups and persons.  
 

 While this decision faithfully executes the regulatory regime under which we currently 
operate, it fails on the bigger question of adopting an ethical position on issues which we 
can and should be playing a leadership role. It’s understandable that our approach up to 
now has tended to be entirely insular from a regulatory standpoint. But given how small 
the world has become thanks to digital satellite technology and live wall-to-wall news 
coverage, we may no longer have the luxury of treating all our decisions in complete 
isolation of what’s going on around us especially given the current volatile international 
dynamic within which Canada is intrinsically part. 
 

 


	Broadcasting Regulatory Policy CRTC 2009-725
	A dissenting opinion by Commissioner Marc Patrone is attached.
	Introduction

